Dofinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego+ w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027, Priorytet VIII: Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego, Działanie 8.4 Wzrost dostępności usług społecznych.
W dniu 22.12.2023 r. pomiędzy Województwem Podlaskim reprezentowanym przez Marszałka Województwa Podlaskiego – Artura Kosickiego, Członka Zarządu Województwa Podlaskiego – Marka Malinowskiego a Gminą Łapy reprezentowaną przez Burmistrza Łap – Krzysztofa Gołaszewskiego oraz Centrum Usług Społecznych w Łapach reprezentowane przez Dyrektora – Katarzynę Żukowską – Koc, została podpisana umowa o partnerstwie na rzecz realizacji projektu „Program teleopieki domowej – program wsparcia polityki senioralnej oraz osób z niepełnosprawnościami” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego na lata 2021-2027 w ramach środków EFS Plus.
Celem projektu jest upowszechnienie i realizacja świadczenia usług społecznych w społeczności lokalnej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Dofinansowanie projektu to prawie 7 mln zł.
Udział w projekcie dla osób będących uczestnikami projektu jest bezpłatny.
Do kogo kierowane są usługi?:
Ze wsparcia będą mogli korzystać mieszkańcy i mieszkanki miasta i gminy Łapy, potrzebujące/y wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i spełniający, co najmniej jedno z poniższych kryteriów:
- osoby w wieku powyżej 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn,
- osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności od 18 lat,
- osoby z niepełnosprawnością intelektualną w wieku od 18 lat;
- osoby z zaburzeniami psychicznymi w wieku od 18 lat;
Wsparciem planuje się objąć łącznie 600 osób.
Usługi realizowane będą w okresie marzec 2023r. – grudzień 2027r.
Gmina Łapy oraz Centrum Usług Społecznych w Łapach w ramach Programu teleopieki domowej będzie świadczyć następujące usługi:
- sąsiedzkie usługi opiekuńcze,
- usługi asystenckie dla osób z niepełnosprawnościami,
- usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania,
- specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania,
- usługi teleopiekuńcze
Sąsiedzkie usługi opiekuńcze.
Usługi sąsiedzkie będą obejmowały pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną, oraz w miarę potrzeb i możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Zakres usług obejmuje pomoc: w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów, w przygotowywaniu i podawaniu posiłków, w wykonywaniu prac porządkowych w domu/mieszkaniu, w praniu odzieży i bielizny, w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach; informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych;
Usługi asystenckie dla osób z niepełnosprawnościami.
Usługa asystencka będzie obejmowała wspieranie osób z niepełnosprawnościami w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego, niezbędnych do aktywnego funkcjonowania społecznego, zawodowego, edukacyjnego. W zależności od potrzeb osoby z niepełnosprawnością, usługa asystencka będzie obejmować również opiekę higieniczną oraz pomoc w czynnościach fizjologicznych.
Usługa asystencka będzie świadczona przez asystenta osobistego osoby niepełnosprawnej.
Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.
Zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania będą obejmowały w szczególności:
- pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych;
- opiekę higieniczną;
- pielęgnację zaleconą przez lekarza, która obejmuje czynności pielęgnacyjne wynikające z przedłożonego zaświadczenia lekarskiego lub dokumentacji medycznej, uzupełniające w stosunku do pielęgniarskiej opieki środowiskowej;
- zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania będą obejmowały usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności i wykonywane są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.
Zakres specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania będzie obejmował obok usług opiekuńczych m.in:
- pielęgnację jako wspieranie procesu leczenia, w tym: pomoc w dostępie do świadczeń zdrowotnych; uzgadnianie i pilnowanie terminów wizyt lekarskich, badań diagnostycznych; pomoc w wykupywaniu lub zamawianiu leków w aptece; pilnowanie przyjmowania leków oraz obserwowanie ewentualnych skutków ubocznych ich stosowania; w szczególnie uzasadnionych przypadkach zmianę opatrunków, pomoc w użyciu środków pomocniczych i materiałów medycznych, przedmiotów ortopedycznych, a także w utrzymaniu higieny; pomoc w dotarciu do placówek służby zdrowia; pomoc w dotarciu do placówek rehabilitacyjnych
- rehabilitację fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu w zakresie nieobjętym przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych: zgodnie z zaleceniami lekarskimi lub specjalisty z zakresu rehabilitacji ruchowej lub fizjoterapii; współpracę ze specjalistami w zakresie wspierania psychologiczno-pedagogicznego i edukacyjno-terapeutycznego zmierzającego do wielostronnej aktywizacji osoby korzystającej ze specjalistycznych usług opiekuńczych.
W ramach specjalistycznych usług opiekuńczych planuje się:
– rehabilitację ogólnoustrojową
– warsztaty psychologiczne
– rehabilitację w wodzie
– indywidualne wsparcie psychologiczne
– indywidualne wsparcie fizjoterapeutyczne
– indywidualna opieka pielęgniarska
Usługi teleopiekuńcze.
Usługi teleopiekuńcze zapewnią możliwości całodobowego przekazania informacji o potrzebie wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa poprzez kontakt z Centrum Teleopieki, dostępność 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zakres usług teleopiekuńczych obejmuje m.in:
- osoby zakwalifikowane do korzystania z usługi otrzymają opaski bezpieczeństwa na nadgarstek wyposażonej w funkcjonalności – przycisk SOS (alarmowy), detektor upadku, lokalizator GPS, czujnik tętna i kartę SIM z możliwością połączenia głosowego z Centrum Teleopieki;
- podłączenie opaski bezpieczeństwa do systemu teleopieki oraz zapewnienie całodobowej możliwości łączności z Centrum Teleopieki;
- prezentację działania systemu teleopieki oraz przeszkolenie w korzystaniu z pomocy i w obsłudze urządzenia;
- Centrum Teleopieki, które udziela adekwatnej do sytuacji oraz możliwości pomocy w tym m.in.: informuje osoby wskazane do kontaktu o potrzebie udzielenia pomocy, udziela porady lub wzywa pogotowie lub inne służby ratunkowe – jeśli sytuacja tego wymaga.